היכן הבידוד התרמי פוגש את עולם הרכב

בידוד תרמי משולב בענף הרכב משלב התכנון והייצור ועד התחזוקה השוטפת. בעזרת הבידוד התרמי ניתן למנוע בריחת קור וחום ולאפשר את הפעילות התקינה של הרכב. הנה למשל כמה פתרונות בידוד תרמי שמיועדים בעיקר עבור ענף הרכב בארץ ובעולם:

  • יריעות בידוד תרמי אקוסטי
  • בידוד מפלט סעפת פליטה
  • חוסם קרינה להגנה תרמית
  • שרוול בידוד תרמי

רמת הבידוד התרמי של הרכב קובעת את הנוחות האקלימית עבור הנהג. היא מאפשרת לנצל טוב יותר את משאבי הרכב ומונעת בזבוז אנרגיה מצד המנוע או מערכת הקירור. השקעה בבידוד תרמי בענף הרכב משתלמת לטווח הקצר והארוך. בטווח הקצר היא משפרת את ביצועי הרכב, בעוד בטווח הארוך היא תורמת לשמירת משאבי אנרגיה.

דוגמא מצוינת למפגש עם בידוד תרמי בענף הרכב הוא הזיגוג של החלונות. בחלק מדגמי הרכבים נהוג להשתמש בזיגוג כפול, שמייצר מצד אחד בידוד תרמי ברמה גבוהה ומצד שני גם מונע מעברי קול והד באמצעות בידוד אקוסטי.

מה הקשר בין צבע הרכב לבין בידוד תרמי?

הבידוד התרמי פוגש את עולם הרכב גם בעת בחירת הגוונים והצבעים. בעוד הצבע השחור קולט חום ועלול לפגוע בבידוד הטבעי, צבעים בהירים דווקא נחשבים למבודדים וטובים יותר. בנוסף, רמת הבידוד נקבעת לפי עובי חומר הבידוד והשאלה בכמה חומר מסוים משפר את הבידוד או מחליש אותו. את הפרטים בסוגיה הזו ניתן לקבל מאנשי מקצוע שעוסקים בתחום ומכירים מקרוב גם את ענף הרכב.

יש הרבה נקודות שחשוב להתייחס אליהן על מנת לתכנן את הרכב תוך כדי שמירה על בידוד תרמי ברמה גבוהה. ראשית, נדרש יחס נכון בין שטח החלונות ברכב לבין שטח הגג. חשוב להשתמש בהצללה בעונת הקיץ כדי למנוע שחיקה של הצבע, אבל אפשר מלכתחילה לצבוע את הרכב בגוונים בהירים.

שנית, ניתן לבצע בידוד תרמי על ידי ניתוב וניצול הרוחות. כאן ההבדל העיקרי הוא בין בידוד תרמי שמבוצע עבור יעילות מערכת המיזוג, לבין בידוד שנמצא בתחום האחריות של הנהג ומתבצע על ידי סגירה ופתיחה של החלונות.

Posted in מידע שימושי.