כל מה שצריך לדעת על מתקן אופניים לרכב

בשנים האחרונות יותר ויותר רוכבי אופניים מתעניינים לגבי מתקנים בטיחותיים, אשר יאפשרו להם שינוע של האופניים ממקום למקום. טיולי אופניים מתקיימים בצפון, במרכז ובדרום לאורך כל השנה והמטרה של המתקנים היא להקל על הרוכבים. מעבר לכך, בעבר נהוג היה להשתמש בוו גרירה לרכב לטובת אופנועי ים או עגלות בלבד. כיום התפיסה הזו השתנתה והביקוש לווי גרירה עלה בצורה משמעותית, בין היתר בשל עלייה בכמות הרוכבים.

יש הרבה סוגים של מתקני אופניים ולא תמיד קל למצוא את המתקן המתאים. חשוב להבין מה היתרונות והחסרונות של כל מתקן, לבצע השוואת מחירים, ובעיקר להתייעץ עם אנשי מקצוע. מבחינה סובייקטיבית, כדאי להגדיר מטרות וצרכים של המתקן. יש רוכבי אופניים שיוצאים יחד עם כל המשפחה, וזקוקים למתקן אשר מסוגל להחזיק שניים או שלושה כלים, לעומת רוכבי אופניים עצמאיים המעדיפים מתקן קטן וקומפקטי.

גגונים, מנשא או וו גרירה לרכב?

אלו שלושת הסוגים העיקריים של מתקני אופניים, כולל היתרונות, החסרונות, והמידע החשוב עליהם:

א. גגונים – זהו מתקן מסורתי לנשיאת ציוד. על גבי הגגון ניתן להעמיס את האופניים, ולבצע נסיעות בתוך שטח עירוני או מדברי. היתרון של הגגונים הוא מחיר יחסית נמוך והרכבה פשוטה, אך החיסרון הוא פגיעה באיכות הנסיעה. גגונים לא מאפשרים נסיעה במהירויות גבוהות, ויכולים לגרום אי שליטה ברכב.

ב. מנשא אופניים – בניגוד לגגונים המאפשרים נשיאה של ציוד מסוגים שונים, מנשא אופניים מיועד אך ורק עבור אופניים. המנשא כולל בדרך כלל חגורות הידוק עם מנגנון מתיחה מכאני. היתרון של המנשא הוא בעיקר התאמה קלה, נוחה ובטוחה לרכב. קיימים גם מנשאים עם אופציית נעילה למניעת גניבת המתקן. החיסרון הוא מחיר גבוה והרכבה יחסית מסובכת.

ג. וו גרירה לרכב – זהו ללא ספק הפיתרון העמיד והבטוח ביותר. אפשר לבחור בין וו גרירה משולב, ווג גרירה תפוח קבוע או וו גרירה תפוח נשלף. היתרון של וו גרירה לרכב הוא בטיחות ועמידות. אפשר לחבר אל וו הגרירה מתקני נשיאה של מספר זוגות אופניים, לבצע נסיעות ארוכות, ולהוסיף עוד ציוד אל טיולי שטח או קמפינג. החיסרון הוא התקנה המחייבת מעורבות של אנשי מקצוע והזמנת וו גרירה בהתאם לדגם הרכב, אך אין ספק כי מדובר על הוצאה משתלמת. אפשר להשתמש בוו גרירה לרכב לצרכים רבים, ולנצל אותו גם כאשר מפסיקים לרכב על אופניים.

לסיכום, סקירה קצרה של מתקנים לאופניים מעלה סוגיות מעניינות. הדרך להתגבר על הסוגיות הללו בצורה נכונה היא להגדיר צרכים והעדפות, לבדוק אופציות, ובעיקר להשוות בין האופי של המתקן לאופי השימוש. כמעט כל רוכב אופניים זקוק למתקן נוח ובטיחותי. וו גרירה לרכב הוא האופציה המועדפת על רוכבים מקצועיים, אולם במקרים מסוימים גם גגונים ומנשאים יכולים להספיק.

Posted in אביזרים.