היית מעורב בתאונה? דע את זכויותיך

נפגעי תאונות דרכים צריכים לדעת כיצד לממש את הזכויות שלהם מול המוסד לביטוח לאומי וחברות הביטוח הפרטיות. עם זאת, יש להבחין בין אדם שהיה מעורב בתאונה בגלל שהוא גרם לה לבין נפגעים אחרים. חוק ביטוח נפגעי תאונות למשל מזכה בתשלום רק את מי שנפגע בתאונה ועקב התאונה איבד את כושרו לתפקד. החוק חל על הבאים:

  • תושב ישראל
  • גיל 18 ומעלה
  • לפני גיל פרישה

החוק תקף גם לגבי עקרות בית לא מבוטחות במוסד לביטוח לאומי. לפי החוק משולמת קצבה של עד 90 יום בגין אובדן כושר התפקוד. מבחינת התפקוד עצמו, החוק מגדיר עובד שכיר או עצמאי בתור מי שאינו מסוגל לעבוד בעבודתו ואף לא בעבודה מתאימה אחרת. מי שאינו עובד שכיר או עצמאי זכאי לקצבה של המוסד לביטוח לאומי רק אם הוא מאושפז בבית חולים או מרותק למיטתו. עקרת בית תקבל את הקצבה אם אינה מסוגלת לבצע את עבודות משק הבית. בכל מקרה, אפשר להתייעץ עם עורך דין תעבורה בכל מקרה של התלבטות או דילמה.

איך מגישים תביעה מול המוסד לביטוח לאומי?

מי שרוצה לממש את הזכויות שלו לאחר תאונת דרכים מול המוסד לביטוח לאומי צריך להגיש את התביעה בצורה מסודרת. עליו למלא טופס תביעה לתשלום דמי תאונה ולגשת אל סניף המוסד לביטוח לאומי שבמקום מגוריו, תוך 90 יום מיום התאונה. תביעה שמוגשת לאחר המועד הזה בדרך כלל נדחית. עם זאת, בהחלט ניתן להגיש את התביעה דרך דואר, פקס או בתיבת השירות הרשמית של הסניף.

אלו המסמכים שעובד שכיר צריך לצרף לטופס תביעה לתשלום דמי תאונה:

  • אישור ממעסיק על תקופת ההיעדרות
  • אישור על מספר ימי מחלה זמינים
  • אישור על שכר עבודה בטופס המיועד לכך

עובד עצמאי יכול להגיש את התביעה בליווי תעודה רפואית ראשונה לנפגע בתאונה, שהוא הדף האחרון בטופס התביעה הרשמי. עליו לפנות לרופא המטפל עם הדף הזה, למלא את הפרטים ולחתום על התעודה. את התעודה עצמה מצרפים לטופס התביעה ומעבירים לביטוח הלאומי.

מתי כדאי לערב עורך דין תעבורה?

מעורבות מוקדמת של עורך דין תעבורה יכולה לסייע לנפגעי תאונות דרכים לממש את כל הזכויות שלהם. ראשית, עורך הדין מכיר את התחום ובקיא בנהלים מול המוסד לביטוח לאומי וחברות הביטוח הפרטיות. שנית, לעורך הדין יש את הניסיון הדרוש על מנת להמליץ לנפגע כיצד לנהוג. הוא יכול להגיש במקומו את התביעה ולעמוד לרשותו עם הצגת מסמכים נוספים.

דמי תאונה משולמים על ידי המוסד לביטוח לאומי לכל היותר לפרק זמן של 90 יום ובכל מקרה עובד שכיר או עצמאי לא מקבלים את הכסף בעד שני הימים הראשונים. רק נפגע שאיבד את כושרו לתפקד במשך 12 ימים לפחות יקבל תשלום בגין שני הימים הראשונים, וזו עוד סיבה לערב עורך דין תעבורה מוקדם ככל האפשר.

Posted in ביטוח רכב.